Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ مراسم افتتاحیه پردیس «چهارباغ» که با حضور رسول زرگرپور استاندار اصفهان، محسن مومنی شریف، محمد حمزه زاده، محمدرضا تابش، عليرضا رضاداد، علی سرتيپي، محمدرضا فرجي، مرضيه برومند، عزت الله عليزاده، حبيب اسماعيلي، اصغر نقي زاده، سهيل جهان بيگري، رضا سعيدي پور، محمود كاظمي، يزدان عشيري، سيدمحمد حسيني.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعيد خندق ابادي، جعفر حسني، كاشفي پور، محمدرضا رضاپور، سيدعلي ال احمد، غلامرضا فرجي، هادي مولوي دوست، مصلحي معاون امور استان هاي حوزه هنري، احسان كريم خاني، مجيد شيخ انصاري، منصور براهيمي، قره داغي مدير انتشارات سوره مهر جمالی نژاد شهردار اصفهان، و جمعی از روسای دانشگاهها و مدیران استانی برگزار شد و رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی طی سخنانی گفت: مسئولان باید در اکران فیلم‌ها به گروه سنی مخاطب توجه کنند چرا که این مسئله یکی از موارد مهم در استقبال مردم از سینماها محسوب می‌شود.

محسن مومنی شریف اظهار داشت: در طول این سال‌‌ها سینما خانواده چهارمین سینمایی است که در استان اصفهان بازسازی و افتتاح می‌شود و امیدواریم تا پایان سال پردیس سینمایی ساحل نیز به این مجموعه اضافه شود.

وی افزود: مطابق دستور رهبر معظم انقلاب تاکنون سه سینما در اصفهان به حوزه هنری واگذار شده است که از این میان در طول دو سال گذشته دو سینما افتتاح شده است.

رئیس حوزه هنری با اشاره به اینکه با بازسازی سینما ساحل تعهد ما در اصفهان به پایان می‌رسد، ابراز داشت: در برخی استان‌ها سالهاست حتی یک سینما نیز به بهره‌برداری نرسیده است و بر این اساس همت اصفهانی‌ها جای تبریک دارد.

وی ادامه داد: در سال گذشته و همچنین امسال ۳۰ درصد تماشاگران سینمایی کشور از سینماهای حوزه هنری استفاده کردند در حالیکه ما ۲۰ درصد سینماهای فعال کشور را در اختیار داریم.

مومنی شریف عدم توجه برخی خانواده‌ها به سینما را جدای از موضوع اقتصادی مرتبط با نوع تولید فیلم‌های سینمایی دانست و ابراز داشت: اگر مردم بر پرده سینما عزت مندی و افتخار خود را ببینند و با دل‌هایی پر از امید از سالن‌ها خارج شوند، سینمای ما نیز راه به سوی رونق می‌گشاید.

وی نوع سالن‌ها و امنیت آن را در استقبال مردم از سینما را موثر برشمرد و گفت: باید به این نکته دقت کنیم که بسیاری از فیلم‌ها برای تمام مردم قابل استفاده نیست.

رئیس حوزه هنری اضافه کرد: سال گذشته فیلمی بر پرده‌های سینما اکران شد که تماشای آن برای عموم آزاد بود اما در دیگر کشورها برای آن محدودیت سنی گذاشته شد؛ ما نیز اعتراضاتی از سوی خانواده‌ها نسبت به آزادی تماشای این فیلم در تمام اقشار سنی داشتیم.

وی اضافه کرد: بر این اساس از مسئولان درخواست دارم که در نوع انتخاب فیلم‌ها و تذکر گروه سنی دقت لازم را مبذول کنند چراکه این مسئله یکی از موارد مهم و تاثیرگذار در استقبال مردم از سینما محسوب می شود.

مهدی احمدی‌فر در افتتاحیه پردیس سینمایی چهارباغ ضمن عرض خیر مقدم به حضار اظهار کرد: ما اصفهانی‌ها معروف به میزبانی هستیم و من نیز خدمت حضار عرض خیر مقدم دارم. امید دارم این افتتاح آغازی باشد تا بازهم در سال 96 پردیس سینمایی دیگری را افتتاح کنیم، این فضا با نام سینما خانواده در سال 42 ساخته شده است.

رئیس حوزه هنری استان اصفهان تصریح کرد: این بنا با نام سینما خانواده در سال 42 ساخته شد و تا سال 94 فعالیت کرد و در اختیار حوزه هنری قرار داده شد. تیرماه 95 درب این سینما بسته شد تا ظرف مدت 6 ماه با تلاش جمع زیادی با تبدیل به پردیس سینمایی چهارباغ به سرانجام برسد.

وی بیان کرد: این نخستین پردیس سینمایی اصفهان است، این سینما ظرفیت 436 صندلی داشت و الآن قابلیت پوشش حدود 880 نفر در قالب 4 سالن را دارد، اگر همین همت در مسؤولان باشد در پایان اردیبهشت بازسازی سینما ساحل آغاز می‌شود و تا آخر سال 96 به پایان خواهد رسید و بزرگ‌ترین پردیس سینمایی استان اصفهان خواهد بود.

احمدی‌فر در ادامه گفت: استان اصفهان با جمعیت نزدیک به 5 میلیون نفر باید حدود 40 سالن سینما داشته باشد اما الآن 17 سالن فعال بیشتر نداریم و نیز شهر اصفهان با حدود 3 میلیون نفر جمعیت 8 سالن دارد در حالی که باید حداقل 30 سالن برای این جمعیت داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دو سالن سینمایی که در شرف کارهای اداری است یکی تالار هنر و دیگری سینمای ایران می‌تواند قدم بزرگی در راه رسیدن به حد نصاب سینمای اصفهان بردارد.

علیرضا رضا داد در این مراسم با بیان اینکه این افتتاح را در هفته هنر انقلابی اسلامی به فال نیک باید گرفت،اظهار داشت: در سال‌های گذشته از ورود به سینما خانواده اصفهان، به دلیل فضای نامناسب و قدیمی احساس خوبی نداشتم، به ویژه اینکه اعتقاد داریم در شهری به نام اصفهان که مشهور به نیمی از جهان و مهد هنر است فضاها و کالبد فرهنگی شهر باید از جنس هنر باشد.

وی با ابراز امیدواری در این ارتباط که بازسازی سالن‌های سینمایی مورد توجه جدی علاقه‌مندان این هنر قرار گیرد، ابراز داشت: امیدواریم اصفهان الگویی در زمینه بازسازی سینماها برای تعمیم به تمام کشور باشد همان‌گونه که در تمام زمینه‌ها برای کشور الگوی مناسبی است.

دبیر جشنواره کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه اصفهان بیشترین رشد مخاطب سینمایی و زیرساخت‌های سینمایی داشته است، ابراز داشت: در دولت فعلی درآمد سینما نسبت به سال اول پنج برابر و مخاطبان سه برابر شدند اما اینکه مخاطبان اصفهان هفت برابر شدند نشانه ظرفیت مضاعف اصفهان در توجه به فرهنگ و هنر است.

وی ادامه داد: از دیدگاه من فرهنگ و هنر باید در اولویت اول فعالیت‌های توسعه استان مانند علم و فناوری و گردشگری قرار گیرد چراکه تنها با فرهنگ و هنر زیرساخت‌های بخش‌های دیگر به دست می‌آید.

رسول زرگرپور شامگاه شنبه در مراسم افتتاح پردیس سینمایی چهارباغ اظهار داشت: در استانی زندگی می‌کنیم که سابقه ۱۰ هزار ساله دارد وبه عنوان یکی از ۱۰ شهر دیدنی دنیا، چهار بار نیز پایتخت ایران بوده است. شاید امروز اصفهان پایتخت سیاسی کشور نباشد اما به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی در جهان شهره است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه پیشرفت اصفهان بر سه محور گردشگری، علم و دانش و هنر استوار شده است، تاکید کرد: با توجه به اینکه هنر یکی از سه اولویت اصلی آینده اصفهان است از هیچ کمکی در راستی پیشرفتِ هنر و کمک به هنرمندان دریغ نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۳ سالن در ۲۵ سینمای استان با ۱۹ هزار صندلی داریم، تاکید کرد: تاپایان دولت فعلی، هشت سالن دیگر به این مجموعه اضافه و ۱۳ هزار صندلی سینمایی خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: باید ساخت‌وساز سالن‌های سینمایی در اصفهان سرعت بیشتری بگیرد تا بتوانیم بخشی از نیاز فرهنگی - هنری اصفهانی‌ها به سالنهای سینمایی را پاسخگو باشیم.

در ادامه این مراسم مهدی جمالی نژاد، شهردار اصفهان گفت: فعالیت‌های فرهنگی و هنری هم‌ پا با فناوری‌های سخت شهر با سرعت پیش می‌رود و بر این اساس پردیس هنر برای نخستین بار در کشور در اصفهان افتتاح می‌شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در سال‌های اخیر پارادایم شهرداری از فناوری سخت‌افزاری به سمت نرم‌افزاری رفته است، تاکید کرد: توسعه روزافزون صنایع فرهنگی در همه شاخصه‌های تفریح و سرگرمی، فیلم، هنر، مستند، آموزش، رسانه و مطبوعات، صنعت گردشگری و غیره ضرورت دارد.

وی با اشاره به اینکه سه محور توسعه گردشگری، دانش و هنر برای آینده اصفهان تعریف شده است، اظهار داشت: فعالیت‌های فرهنگی و هنری هم‌پا با فناوری‌های سخت شهر با سرعت پیش می‌رود چراکه اصفهان شهر خلاق فرهنگی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۳۶۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلم‌ها ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، صبح امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، یکصد و هشتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی با حضور محمد خزاعی به میزبانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در آغاز این جلسه گفت: به نظر می‌رسد مدتی است بخشی از جریان رسانه‌ای در صدد نادیده گرفتن دستاوردهای سازمان سینمایی هستند و به طور مشخص این نکته را بیان می‌کنند که شما از کدام رونق در سینما صحبت می‌کنید، در حالی که بسیاری از سینماگران بی کارند. این آدرس غلط دادن است، ما در این باره کمتر صحبت کردیم و درباره اش تحلیل نشده که بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلم‌ها ندارد و مؤلفه‌های دیگری در این مساله دخیل است که نیاز به واکاوی و دقت نظر دارد.

رئیس سازمان سینمایی افزود: رونق اقتصادی شاخص‌هایی دارد؛ تولید، اشتغال، مخاطب سینما، توسعه زیرساخت و مسائلی از این دست. بیکاری سینماگران به این دوره محدود نیست، افرادی هستند که یک دهه یا دو دهه بیکار بوده‌اند. دلیل این بیکاری، رونق تولید فیلم نیست، مساله این است که بخش خصوصی رغبتی برای همکاری با این افراد ندارد. بخش خصوصی دلایل و مختصات خودش را دارد، در عین حال در همین شرایط هم، در بخش خصوصی کارگردان یا تهیه‌کننده‌ای سالی پنج پروژه دارد.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم بخش خصوصی را مجبور کنیم با فلان کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر کار کند؛ اگر توجیه اقتصادی و منطقی برایش ندارد. این زیر سوال بردن فروش فیلم‌ها و استقبال از اکران سینماها بدون در نظر گرفتن دلایل و مسائلی که در تولید مؤثر است، ذهن‌ها را گمراه می‌کند. آیا بیکاری شما دوستان به یکی دو سال اخیر مربوط است، خوشبختانه پلتفرم‌ها بازار خوبی دارند و تولید در آنها پررونق است. تعدادی از کارگردان‌ها، تهیه‌کننده‌ها و بازیگران هر سال در پلتفرم‌ها مشغول کارند، پس کار و پروژه وجود دارد.

خزاعی با اشاره به حضور بیش از ۷۰ فیلم سینمایی در جشنواره فجر ۴۲، تولید بیش از ۲۵۰۰ فیلم کوتاه که حدود ۵۰ درصد آن‌ها با حمایت، مشارکت و همراهی انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده اند و تهیه و تولید بیش از ۹۰ مستند و ۴۰ انیمیشن در مرکز گسترش در سال گذشته در کنار گردش چرخ صنعت سینما در بخش‌های اکران، توزیع، پخش و تبلیغات سینمایی عنوان کرد: به طور میانگین در هر فیلم سینمایی تا سقف ۱۰۰ نفر و در فیلم‌های مستند و کوتاه حدود ۱۰ نفر در هر اثر مشغول به کار بوده اند. یعنی به طور تقریبی، سال گذشته، بالغ بر ۳۰ هزار نفر در تولید آثار سینمای ایران در سال گذشته نقش و همکاری داشته اند و این ظرفیت، در کنار امکان اشتغال خوبی که در بستر پلتفرم‌ها فراهم شده قابل ملاحظه است.

به گفته وی، این وضعیت گوشه‌ای از تلاش‌های سازمان سینمایی در کنار سایر مجموعه‌های هم افزا برای رونق مضاعف و رشد و گسترش ظرفیت‌های تولید و اشتغال در سینماست.

وی افزود: عدم اشتغال، شاخص‌های متفاوتی دارد که بعضی از آنها را خود دوستان و عزیزان منتقد بهتر می‌دانند. بنابر این، لازم است تلاش کنیم تا با ارائه قصه‌های بدیع، نو و دغدغه‌مند بتوانیم سینمای کشور را همراهی کنیم.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه سخنانش گفت: دلایل بیکاری نسل‌های مختلف بازیگری و کارگردانی مساله امروز سینما نیست، همواره وجود داشته است. برخی از این عزیزان که امروز منتقد شرایط هستند خودشان سابقه مدیریتی دارند؛ مگر در آن دوره‌ها، این چالش‌ها وجود نداشته است؟ می‌توان بررسی تطبیقی از عملکرد ادوار داشت با مختصات و الزامات اجتماعی و جامعه شناختی امروز. بعضی سینماگران مسائلی دارند که به کم‌کاری منجر می‌شود، گروهی موردپسند فضای جدید و آثار تازه نیستند و این را هم بدانیم که سینما، دائم تغییر می‌کند و هیچ نسل و گروهی همیشه پرکار و فعال نبوده و همواره با «چرخش نسلی» روبه‌رو هستیم.

خزاعی یادآور شد: آمار صدور پروانه ساخت ما مشخص است، در تولید عقب نیفتاده‌ایم، میزان سرمایه‌گذاری دولتی در تولید آثار شفاف و عیان است. به عنوان مثال تولید در بنیاد سینمایی فارابی، نسبت به گذشته چهار برابر شده و در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و انجمن سینمای جوانان، آمارها موجود است که حمایت از این نوع آثار چند برابر شده است.

وی با بیان اینکه ورود انبوه و بی‌رویه فارغ التحصیلان جدید دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها و مؤسسات تجربی و کمرنگ شدن اشتیاق بخش‌خصوصی برای سرمایه‌گذاری را در وضعیت موجود نباید نادیده بگیریم، ادامه داد: وظایف دولت، افزایش تولید و رونق در این زمینه است که به اشتغال‌زایی منجر می‌شود. چگونه است که تولید آثار در همه بخش‌های سینمای ایران افزایش داشته، اما بیکاری بیشتر شده است؟ دولت سیزدهم، برای رونق عرصه فرهنگ و هنر، برنامه داشته و دارد و تلاش می‌کند این برنامه‌ها را عملی کند. همه اهتمام ما در بخش فرهنگ، همین است.

محمد خزاعی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بیکاری هنرمندان در همه جای جهان، دلایل مشابهی دارد. گاهی می‌شود به این موضوع تمرکز کرد که صنوف به وظایف خودشان عمل نکرده‌اند. اگر آئین نامه امنیت شغلی هنرمندان، یک دهه پیش تهیه و تصویب می‌شد این روزها شاهد بیکاری گسترده نبودیم. سندیکاهای دیگر، در حوزه‌های دیگر، از حقوق اعضای خود دفاع کرده و درباره آنها پاسخگویی و نسبت به دولت، مطالبه دارند اما در سینما، این رخ نداده است.

وی ضمن تشکر از همه کسانی که در عرصه سینما و در شکل‌گیری و راهبری صنوف زحمات فراوانی متحمل شده اند و امروزه سینمای ایران مدیون تدابیر و زحمات آنهاست، گفت: انسجام صنوف سینمایی امری ضروری است و انتظار می‌رود بزرگان و دست اندرکاران بانفوذ این عرصه، فضا را به گونه‌ای کنترل کنند که کار صنفی به صورت جامع و درست انجام پذیرد تا پروژه‌ها موظف باشند از اعضای صنوف استفاده کنند تا بدین طریق بخش قابل توجهی از مشکلات بیکاری بعضی سینماگران مرتفع شود.

خزاعی با گلایه از برخی بی انصافی‌ها گفت: بعضی دوستان، برای نقد کردن شرایط سینما، دست پیش می‌گیرند تا به پرسش‌هایی که خود سینماگران دارند، پاسخ ندهند.

وی یکی از کارکردهای صنوف را رسیدگی مستمر و منظم به وضعیت معیشتی اعضای آن دانست و گفت: نکته مهم دیگری که در سینمای ایران رخ داده معلول شرایط اقتصادی است، واقعیت این است که فیلمسازی گران شده، دیگر نمی‌شود با ۵۰۰ میلیون تومان فیلم ساخت. تولیدهای ارزان قیمت، در گذشته بیشتر بود، با وجود این گرانی، نمودار آماری صدور پروانه ساخت و نمایشی که ما صادر کردیم، نشان می‌دهد ما شرایط را برای فیلمسازی مهیا کرده‌ایم تا آنانی که فرصت دارند، این فضا را از دست ندهند. حمایتی که از تولید صورت گرفته نه تنها کمتر از ادوار گذشته نبوده، بلکه شاهد رشد چند برابری نیز هستیم. همچنین در توسعه زیرساخت، سینماسازی و تجهیز سالن و موارد دیگر با جهش معنادار و قابل توجهی روبه‌رو هستیم.

وی در پایان عنوان کرد: با توجه به گزاره‌ها و راهبردهای طراحی شده در سال جدید، به طور قطع روند رشد و جهش فعلی با مشارکت گسترده‌تر بدنه صنوف و خانواده سینما ادامه خواهد داشت که همین موضوع نشان می‌دهد چشم‌انداز پیش رو روشن است.

اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، یزدان عشیری، محمدرضا سوقندی، مجید زین‌العابدین، محمد حمیدی‌مقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، مجید اسماعیلی، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدری‌خلیلی در این جلسه حضور داشتند.

کد خبر 6099684 آروین موذن زاده

دیگر خبرها

  • سهم سازمان سینمایی از نمایشگاه کتاب
  • فیلم سینمایی «آبی روش» پروانه نمایش گرفت
  • حضور فارابی با ۱۶ عنوان جدید در نمایشگاه کتاب
  • «آبی روشن» پروانه نمایش گرفت
  • حضور پررنگ بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب
  • حضور انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۱۶ اثر جدید در نمایشگاه کتاب
  • «آبی روشن» پروانه نمایش گرفت/ اکران به زودی در سینماها
  • بنیاد سینمایی فارابی، ۱۶ عنوان کتاب جدید را در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی می‌کند
  • خزاعی: انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم
  • بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلم‌ها ندارد